Logo strony

Odnawialne Źródła Energii – autorski przegląd orzecznictwa (część II)

Adrian ChruszczAdrian Chruszcz
10.12.2024
Aktualny

Odnawialne Źródła Energii – autorski przegląd orzecznictwa (część II)
Przedstawiamy część drugą autorskiego przeglądu ciekawego orzecznictwa sądów administracyjnych w odniesieniu do szeroko rozumianej tematyki Odnawialnych Źródeł Energii (OZE). Całość publikacji została podzielona na dwie części. Zapraszamy do lektury drugiej części przeglądu najważniejszych tez orzecznictwa dotyczącego OZE.
arrow
Korzyści

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • Lokalizacja farmy fotowoltaicznej aa ocena przesłanki zasady dobrego sąsiedztwa oraz dostępu do drogi publicznej – orzecznictwo

  • Elektrownia wiatrowa jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości – orzecznictwo

  • Kontynuacja funkcji zabudowy - dopuszczenie nowej zabudowy

  • Ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu zagospodarowania terenu i budowie farmy fotowoltaicznej

W I części artykułu znajdziesz m.in.:

  • Warunki budowy farmy fotowoltaicznej (instalacji OZE) – orzecznictwo

  • Lokalizacja urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego – orzecznictwo

  • Zabudowa danego terenu urządzeniami wytwarzającymi energię z odnawialnych źródeł energii – orzecznictwa

  • Lokalizacja farmy fotowoltaicznej a ocena przesłanki zasady dobrego sąsiedztwa oraz dostępu do drogi publicznej – orzecznictwa

Autorski przegląd orzecznictwa na temat Odnawialnych Źródeł Energii

Ważne stanowiska zaprezentowane przez składy orzekające w odniesieniu do Odnawialnych Źródeł Energii (OZE):

I. Lokalizacja farmy fotowoltaicznej aa ocena przesłanki zasady dobrego sąsiedztwa oraz dostępu do drogi publicznej – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 stycznia 2023 r., sygn. akt: II SA/Gd 701/22:

„Nowelizację art. 61 ust. 3 u.p.z.p. trzeba postrzegać systemowo jako realizację celów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych Jednym z celów tej dyrektywy, który został uprzednio również wyrażony w Dyrektywach 2009/28/EC oraz 2001/77/EC, jest zalecenie uproszczenia i skrócenia procedur administracyjnych dotyczących realizacji inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii. Każdy krok w celu zwiększenia dostępności energii słonecznej ma fundamentalne znaczenie w transformacji polityki energetycznej i zmniejszenia uzależnienia od tradycyjnej energii jak i ochronę klimatu. Wdrożenie technologii fotowoltaiki słonecznej i energii słonecznej termicznej daje szanse przynoszenia obywatelom i przedsiębiorstwom korzyści, tak w zakresie ochrony klimatu, jak i korzyści ekonomiczne. Wykorzystanie energii słonecznej, w połączeniu z efektywnością energetyczną, stanowi sposób na ochronę obywateli i przedsiębiorców przed zmiennością cen paliw kopalnych. Te fundamentalne wartości leżące u podstaw ograniczenia barier w rozwoju instalacji fotowoltaicznych w pełni uzasadniały odejście od zawartej w art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. ustawowej zasady kontynuacji, mającej na celu zapewnienie ładu przestrzennego, z której wynikałaby dopuszczalność realizacji takich inwestycji tylko w sąsiedztwie zabudowy przemysłowej.”.

„Lokalizacja farmy fotowoltaicznej dokonywana na podstawie przepisów u.p.z.p. niezależnie od jej mocy, zgodnie z art. 61 ust. 3 tej ustawy nie wymaga oceny przesłanki zasady dobrego sąsiedztwa oraz dostępu do drogi publicznej.”.

„Brak rozmieszczenia w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej większej niż 500 kW nie wyłącza a priori dopuszczalności ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla takiej inwestycji. Jest to podyktowane tym, że stosownie do art. 9 ust. 4 u.p.z.p. ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Jeżeli jednak studium nie jest aktem prawa miejscowego, co wynika z art. 9 ust. 5 u.p.z.p., to jego zapisy nie są wiążące dla organu na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Z uwagi na powyższe art. 10 ust. 2 u.p.z.p., jak i art. 15 ust. 3 pkt 3a u.p.z.p. nie mogą stanowić podstaw normatywnych, które powinny być uwzględniane przy ustalaniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.”.

II. Elektrownia wiatrowa jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości – wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 października 2018 r., sygn. akt: II FSK 2983/17:

„Ze względu na zasadę dookreśloności podstawowych elementów konstrukcyjnych podatku, wynikającą z art. 217, art. 2 i art. 84 Konstytucji, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 r. art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 716 z późn. zm.) w związku z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.) oraz art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. poz. 961 z późn. zm.), powinny być tak rozumiane, że:

  1. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegały elektrownie wiatrowe o mocy większej niż moc mikroinstalacji w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. poz. 478 i 2365 oraz z 2016 r. poz. 925);

  2. przedmiotem opodatkowania tym podatkiem objęte były wyłącznie fundament i wieża oraz elementy techniczne elektrowni wiatrowych, wymienione w art. 2 pkt 2 ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych.”.

III. Kontynuacja funkcji zabudowy - dopuszczenie nowej zabudowy – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 maja 2024 r., sygn. akt: II SA/Kr 436/24:

III. Kontynuacja funkcji zabudowy - dopuszczenie nowej zabudowy – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 maja 2024 r., sygn. akt: II SA/Kr 436/24:

„Z treści art. 61 ust. 3 u.p.z.p. w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 sierpnia 2019 r., wynika, że zasada dobrego sąsiedztwa nie ma zastosowania do instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.”.

IV. Ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu zagospodarowania terenu i budowie farmy fotowoltaicznej – wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 29 listopada 2023 r., sygn. akt: II SA/Gd 434/23:

„Urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej większej niż 500 kW, a także ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu, muszą zostać rozmieszczone w studium, aby później ich dopuszczalna lokalizacja została wprowadzona w planie miejscowym, o ile oczywiście taki plan zostanie uchwalony. Okoliczność, że gmina w studium planuje przeznaczyć dany teren pod określoną zabudowę, nie ma jakiegokolwiek znaczenia dla dopuszczalności wydania warunków zabudowy. Prowadzi to zaś do konkluzji, iż brak rozmieszczenia w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy zainstalowanej większej niż 500 kW nie wyłącza a priori dopuszczalności ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla takiej inwestycji. Jest to podyktowane tym, że stosownie do art. 9 ust. 4 u.p.z.p. ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Jeżeli jednak studium nie jest aktem prawa miejscowego, co wynika z art. 9 ust. 5 u.p.z.p. to jego zapisy nie są wiążące dla organu na etapie wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Z uwagi na powyższe art. 10 ust. 2 u.p.z.p. jak i art. 15 ust. 3 pkt 3a u.p.z.p. nie mogą stanowić podstaw normatywnych, które powinny być uwzględniane przy ustalaniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.”.

arrow
Źródło
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 4 stycznia 2023 r., sygn. akt: II SA/Gd 701/22.

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 października 2018 r., sygn. akt: II FSK 2983/17.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 maja 2024 r., sygn. akt: II SA/Kr 436/24.

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 29 listopada 2023 r., sygn. akt: II SA/Gd 434/23.

Adrian Chruszcz
Autor

Adrian Chruszcz

Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Prawnik z ponad 8-letnim doświadczeniem zawodowym, zdobytym m.in.: w biurach projektowych oraz w spółkach związanych z inwestycjami budowlanymi. Współpracuje m.in.: z serwisem prawo.pl, prawonieruchomości24.pl, wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Od 2016 r. autor w wydawnictwie Wolters Kluwer Polska (LEX Budownictwo), w którym opracował ponad 1300 publikacji z zakresu prawa budowlanego, prawa nieruchomości oraz prawa administracyjnego.

Słowa Kluczowe

Słowa kluczowe

Loading...
Loading...